Takaisin Matkat sivulle

RUK 102:N KUNTOKURSSI VARALASSA 4.-7.3.2013

Kuten kaksi vuotta aikaisemmin, joukko kunnottomia RUK 102 –kurssilaisia paranteli kuntoaan ja samalla maailmaa, tällä kerralla Varalan Urheiluopistossa Tampereella maaliskuussa 2013 järjestetyllä 3-päiväisellä Kuntokurssilla. Mukana olivat: Pentti Nikulainen, Aarne Dahlberg, Heikki Railo, Osmo Mälkiä, Aarne Jutila (järjestäjä), Vesa Rae, Seppo Torttila, Pertti Sistonen, Markku Tulijoki, Matti Wanne ja Eino Mikkola (kuva 1).

Ohjelman pääkohdat olivat:
        -         
kävelytesti (2 km) aika- ja sykemittauksineen  ja henkilökohtaisine palautteineen,
        -         
opastettu kuntonyrkkeily (nyt ollaan vahvoilla kurssitovereihimme nähden!),
        -         
ohjattu vesijumppa,
        -         
lentopallopeli pehmispallolla,
        -         
sauvakävely ja aamureippailu,
        -         
jousiammunta,
        -         
marssiharjoitus,
        -         
mitä moninaisimmat päivittäiset voimistelu- ja venyttelyharjoitukset,
        -          Villa Varalan esittely,
      -          aamiainen, lounas ja illallinen päivittäin sekä
        -         
kurssi-illanvietot ja päättäjäisillallinen rantasunalla.

Kävelytestin pohjalta jokaiselle laskettiin kuntoindeksi i kaavalla (pätee miehille)

i=420+a/a0 – m/m0 (l0 /l)2 – t1/t10 –t2 /t20 –f/f0

jossa a on ikä, m on testihenkilön massa, l on testihenkilön pituus, t1 on kahden kilometrin kävelyyn käytetyn ajan täydet minuutit, t2 on kahden kilometrin kävelyyn käytetyn ajan täydet minuutit ylittävät sekunnit ja f on sydämen lyöntitiheys kävelyn lopussa. Kaavan vakiot ovat: ao = 5 a eli 5 vuotta, mo = 2 kg, lo = 2,280 m, t1o = 0,08621 min, t2o = 5 s ja fo = 0,02976 Hz. Siten, jos 75 vuoden ikäinen, 80 kg painoinen ja 1,80 m mittainen mieshenkilö käyttää 2 km kävelyyn 18½ minuuttia ja hänen sykkeensä kävelyn lopussa on 1,8 Hz (vastaa 108 lyöntiä minuutissa), niin kuntoindeksiksi muodostuu

i=420+75/5-80/2*(2,28/1,8)2-18/0,08621-30/5-1,8/0,02976=

420+15-64,18-208,8-6-60,48=95,5

Tällainen tulos vastaisi keskimääräistä kuntoluokkaa, jonka raja-arvot ovat 90...110. Kuntokurssilaisten keskiarvo oli 64,5, joka vastaa keskimääräistä huomattavasti matalampaa kuntoluokkaa, joten parantamisen varaa on rutkasti.
 

Jos kaavan oikean puolen 3. termin mukainen lukuarvo jaetaan 2,6:lla, saadaan ns, painoindeksi (BMI, Body Mass Index). Esimerkkitapauksessa painoindeksi saadaan 64,18/2,6 = 24,7, mikä juuri ja juuri jää hyväksyttävinä pidettävien rajarvojen 20...25 väliin.

Jousiammunta oli varmaan useimmille täysin uusi kokemus. Kyllä jousessa jytyä on, mutta napakymppiin osuminen on vaikeampaa kuin tuliaseilla. Tosin tulos on tässäkin miehestä kiinni.

Uutuutena Kuntokurssilla oli marssiharjoitus. Täytyy sanoa, että kyllä meidän porukkamme edelleen marssia osaa (kuvat 2, 3 ja 4). Tavoitteena on kaikista RUK-kursseista näyttävimmän marssiosaston aikaansaaminen RUK:n 100-vuotisjuhlissa Haminassa vuonna 2020. Meitä upseereita marssiharjoituksessa komensi alikersantti Turkka Mäkinen, joka oli yksi erinomaisista Varalan ohjaajistamme.

Ja sitten ne ohjaajaneitokaiset! Olivat niin notkeita, että pahaa teki. Yrittivät meitäkin vääntää jos jonkinlaiseen solmuun, päivästä toiseen. Jos olisimme olleet enemmän yllytyshulluja, niin olisimme varmaankin joutuneet sellaiseen solmuun, että makaisimme vieläkin Varalan urheilusalin lattialla  jäykkäkouristuksen saaneina. Spagaattiinkin yrittivät meitä usuttaa, mutta tyydyimme mieluummin seuraamaan heidän silmiähiveleviä suorituksiaan lähietäisyydeltä.

Urheiluopistoon kuuluvan Villa Varalan esittelyn suoritti sen rehtori Aila Tamminen erittäin tyylikkäästi. Talo on rakennettu v. 1892 Kangasalan Varalassa tehtailija Heikki Liljeroosin perheen kesähuvilaksi ja siirretty nykyiselle paikalleen 1900-luvun alussa. Varalan Urheiluopiston toiminta alkoi tässä rakennuksessa v. 1909. Huvila on toiminut hallinto- ja talousrakennuksena sekä naisvoimistelusta kertovana museona. Nykyisin se toimii kokous- ja koulutustilana. Talon yläkerrassa on näyttävä kokoelma vanhoja urheiluvälineitä ja -asuja.

Kuntokurssin viimeinen ilta vietettiin aivan Pyhäjärven rannassa sijaitsevassa rantasunassa leppoisasti saunoen, rupatellen ja iltapalaa syöden. Muutamat jopa pulahtiva rannassa olleeseen avantoon, eräs seppo jopa kahteen kertaan.

Kurssin järjestelyistä ja ohjelmasta Varalan puolesta vastasi liikunnanohjaaja AMK Joni Harjula. Hänelle tiimeineen suuret kiitokset onnistuneesta kurssista. Vaikka kunto ei välttämättä kovin paljon kohentunutkaan, niin notkeus ja tietämys oikeasta venyttelytekniikasta ja sen merkityksestä ainakin lisääntyi.

 
Ryhmäkuva   Riviin järjesty
     
 
Tahdissa mars   Tahti säilyy
 
-Aarne Jutila-