Takaisin tiedotuksia sivulle
Salpalinja

Perinteeksi muodostuneet kurssilounaan yhteyteen sovitetut esitelmätilaisuutemme jatkuivat Helsingin Suomalaisella Klubilla 14.11.2012. Tällä kertaa vuorossa oli Salpa-linja, jonka suunnittelusta ja rakentamisesta kertoi evl Jussi Lukkari. Vieraamme ei tarvinnut mikrofonia, vaan hänen kuuluva sotilaan äänensä tavoitti varmasti jokaisen kuulijan. Tilaisuuteen oli ilmoittatunut 92 kurssiveljeä, joista 90 saapui paikalle.

Salpalinja on edelleenkin Suomen suurin työmaa. Sitä oli suurimmillaan tekemässä 35 000 miestä keväällä 1941 ja heitä muonittamassa oli 2 000 lottaa. Rakennustyöt aloitettiin jo Talvisodan jälkeen 1940. Työt keskeytettii Jatkosodan ajaksi, mutta jatkuivat jälleen 1944, jopa vähän aikaa välirauhan solmimisen jälkeenkin. Salpalinja ulottui Suomenlahdelta Jäämerelle ja oli kokonaisuudessaan 1 200 km pitkä. Se koostui sadoista linnakkeista. Painopiste oli Etelä-Suomessa asettuen Karjalan Kannaksen kohdalle.

Salpalinjalla ei koskaan taisteltu. Siellä oli kesällä 1944 lähinnä vanhemmista reserviläisistä kootuja vartio-osastoja. Kuitenkin Salpalinja pelkällä olemassa olollaan lienee vahvasti vaikuttanut siihen, että Stalin Ilomantsin selkäsaunan jälkeen veti suuren osan joukoistaan Berliiniä valloittamaan. Valvontakomissio oli tietysti kiinnostunut Salpalinjastakin. Kerrotaan erään neuvostokenraalin tokaisseen nähtyään Salpalinjan rakenteet, että oli hyvä, kun ei jatkettu hyökkäystä.

Salpalinjaan voi tutustua perusteellisemmin mm. Wikipediasta ja
Reino Arimon kirjoittamasta "Suomen linnoittamisen historiasta". Myös Puolusvoimien Koulutuksen Kehittämiskeskus on  toimittanut hyvän julkaisun "Salpa-asema - sodan monumentti".
 
 
Jussi Lukkarin esitelmän sekä sen tiimoilta tehtyjen kysymysten jälkeen syötiin hyvä lounas, missä alkupaloina oli kalalautaneen, pääruokana Burgundin pataa ja jälkiruokana kääretorttua. Tarjoilu sujui sutjakkaasti ehtoisan emäntämme Miian johdolla. Moni otti alkupalalautasen yhteydessä Marskin ryypyn ja tietenkin kilisteltiin marsalkalle, jonka käskystä Salpalinjan rakentaminen aloitettiin.
 
Lounaan jälkeen puheenjohtajamme Jussi Pietilä kertoi kurssitoimikunnan suunnitelmista ensi vuoden ohjelmaksi. Suunniteltu Normandian matka vaatii vielä lisäselvityksiä. Tällä hetkellä on ilmoittautuneita siksi vähän, että kahden matkan, solo ja avec, toteutuminen tuntuu epätodennäköiseltä. Keväällä Tallinnaan tehtävä edestakainen risteily sai kannatusta. Elokuun lopulla Hämeenlinnaan tehtäväksi suunniteltu kahden päivän matka on suunnittelun alla. Tällöin pidettäisiin myös kurssikokous, missä valitaan uusi kurssitoimikunta. Koska porukka ei tunnustanut potevansa taisteluväsymystä, järjestetään vielä loppuvuodesta 2013 esitelmätilaisuus ja kurssilounas.
 
-webmaster-