Runsaan
kolmenkymmenen henkilöauton lähes
samanaikainen saapuminen Parolan
varuskunta-alueen portille osoitti, että
kurssitiedottaminen toimi hyvin ja
viimeinenkin ohje oli otettu huomioon.
Tutustumismatkalle Panssariprikaatiin ja
Hämeenlinnan sotilaallisiin museoihin
ilmoittautui yli seitsemänkymmentä
kurssiveljeä mutta määrä pieneni 68:aan
viime hetken peruutuksista johtuen.
Omilla autoilla tulevien ja junan
tuomien lukumäärät menivät miltei tasan.
Ajan säästämiseksi oli päätetty aivan
viime tingassa, että seppeleenlaskun
Mannerheim-ristin ritarien
muistomerkille suorittaa autoilla tullut
joukko ja junilla tulleet menevät
bussilla suoraan sotilaskotirakennuksen
auditoriolle. Näin ollen muistomerkin
edessä ”rivissä” oli vain puolet
kurssimatkan osanottajista. Kauko
Pippurin komentama joukko suoritti
kunnianosoituksen, jonka jälkeen bussi
kuljetti tämänkin osaston
Panssariprikaatin tiedottajan, kapteeni
Ari Viitalan opastuksella varuskunnan
Vaakuna-salille, missä Panssariprikaatin
komentaja, eversti Pekka Toveri, oli
toivottamassa joukkomme tervetulleeksi
vierailulle. Juha Kainulainen, Pertti
Leivo ja allekirjoittanut kävivät
toukokuun lopulla Panssariprikaatissa
sopimassa vierailustamme. Tällöin
esitimme toivomuksen, että saisimme
katsauksen Maavoimien nykytilasta ja
edessä olevista muutoksista ja toisena
esityksen Panssarivoimien merkityksestä
ja tulevasta kehityksestä osana Suomen
maanpuolustusta.
|
|
Puolustusvoimauudistusta koskeva osuus
antoi hyvin selkeän kuvan
säästöpäätösten vaikutuksesta
asevelvollisten koulutusmahdollisuuksiin
ja reservin kertausharjoituksiin.
Jälkeenpäin useat kurssiveljet totesivat
saaneensa selkeää tietoa mutta ”mollisävyisen
vaikutelman” itse asiasta. Eversti
Toverin toinen puheenvuoro, joka
keskittyi Panssariprikaatiin nyt ja
lähitulevaisuudessa, oli sävyltään
sellainen mitä valiojoukko-osaston
komentajalta omasta toimialastaan voi
odottaakin saaden kuulijat odottamaan
jännityksellä iltapäivän kaksituntista
tutustumista koulutukseen ja kalustoon.
Kysymyksiä joukollamme olisi ollut
paljonkin, mutta tiukka aikataulu vaati
niiden keskeyttämistä, kiitosten
esittämistä ja kurssin pöytästandaarin
luovuttamista muistoksi vierailustamme.
Lähtiessämme ruokailuun
varuskuntaravintola Rubeniin, oli moni
sitä mieltä, että
pelkästään panssarivoimista
saadun selostuksen takia kannatti olla
mukana matkallamme.
|
Lounaan jälkeen
kapteeni Viitala johdatti joukkomme
kierrokselle erilaisiin koulutustiloihin.
Merkillepantavaa oli se huikea
puitteiden tason nousu, jonka voi
todet,a kun vertasi tiloja ja varusteita
oman varusmiesaikamme vastaaviin.
Ilmatorjunnan Samas-ohjuksista saimme
asiantuntevan selostuksen kapteeni Pekka
Jokiselta. Panssarivaunuihin, niiden
aseistukseen ja vaunumiehistön
koulutukseen tutustuimme kapteeni
Viitalan opastuksella. Häijyn näköisen
Leopard-panssarivaunun koko oli vierestä
katsottuna hätkähdyttävä. Vaunua
katsellessa oli helppo ymmärtää, että
tuollaisen hirmun miehistön
kouluttaminen tehokkaaksi” tiimiksi”
sitä käyttämään vaatii paljon sekä
kouluttajilta että opetus-välineistöltä
ja koulutettavilta innostusta tulla ”maailman
parhaiksi” vaunun käyttäjiksi.
|
Kahden tunnin
kierroksen jälkeen palasimme
Vaakunasaliin pitämään kurssikokouksen.
Martti Huhtamäki valittiin kokouksen
puheenjohtajaksi jo kolmannen kerran
peräkkäin. Kokouksen sihteeri Matti
Kataja on lähettänyt
sähköpostillapöytäkirjan kokouksessa
olleille (löytyy myös näiltä sivuilta
Kurssikokous 2013), joten tässä
kerron vain lyhyesti,
että kurssin toimintaa on tarkoitus
jatkaa edelleen ja kolme vuotta sitten
valittu kurssitoimikunta sai uuden
kolmivuotisen toimikauden. Kurssintalous
on hyvässä kunnossa ja kirjanpito vastaa
tasoltaan normaaliayrityskäytäntöä.
Seuraavan vuoden aikana on tarkoitus
tehdä huhtikuussa laivamatka Tallinnaan,
jolloin menomatkalla Sampo Ahto pitää
esityksen tutkimastaan ”uudesta”
aiheesta. Tallinnassa aika riittää
Lentosatama-museoon tutustumiseen, kun
kuljetaan mennen tullen bussilla, vaikka
matka ei ole pitkä.
|
|
Syyspuolella 2014
on tarkoitus tehdä kahden yön matka
Viipuriin oppaana Sampo Ahto.
Viipurista käsin tekisimme bussilla
matkan Tali-Ihantalan alueelle ja
oppaamme valitsemiin muihin kohteisiin
Viipurin ympäristössä. Kurssitoimikunta
selvittää myös mahdollisuuden Normandian
matkan tekemiseen vaikkapa niin, että
halukkaat voisivat osallistua jonkun
matkatoimiston yleisessä myynnissä
olevaan matkaan, jos oman matkan
järjestämiseen ei ole riittävästi
osallistujia. Alkavalle syksylle on
suunnitelmissa korvata tavanomainen
esitelmäkokous ”Suomenlinna-päivällä”.
Siinä on tarkoitus kuulla selostus
Suomenlinnan vaiheista perustamisesta
nykypäiviin. Toisena aiheena on
Merisotakoulu.
Esitelmien pito- ja lounaspaikkana
tulisi olemaan Suomenlinnan upseerikerho.
|
Kokous päätti
onnitella pitkäaikaista opastamme Sampo
Ahtoa hänen saamastaan sotatieteiden
kunniatohtorin arvosta, joka tiettävästi
on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Nimikirjoitukset
adressiin kerättiin illallistilaisuuden
aikana kaikilta mukanaolijoilta.
Toinen huomionosoitus oli kultaisen
kurssimerkin myöntäminen kurssin
toiminnassa ansioituneille Juha
Kainulaiselle, Tapani Konttiselle ja
Kauko Pippurille. Seuraava kurssikokous
päätettiin pitää kolmen vuoden kuluttua.
Jos mahdollista niin kokous pidetään
maanpuolustuskorkeakoululla
Santahaminassa.
|
|
Kokouksen jälkeen
siirryttiin bussikuljetuksella Hotelli
Aulangolle. Autot jätettiin
Panssariprikaatin alueelle. Ohjelmassa
oli varattu melko runsaasti aikaa
keskinäiseen jutusteluun ennen
illallista ja tuo aika näytti tulevan
hyvin käytetyksi. Aulako tarjoili
maittavan illallisen, jonka jälkeen
pienryhmissä keskustelut jatkuivat
joillakin melko myöhään muuten
hiljaisessa hotellissa.
Aamiaisella kaikki olivat pirteinä ja
hyvissä ajoin valmiina siirtymään
entiselle Linnan kasarmille
Militaria-museoon. Siellä nähtiin aluksi
tunnin kestävä kaksiosainen videoesitys,
joiden aiheet olivat ”Ihantalan-ihme” ja
” Laatokan Pohjoispuolen taistelut
kesällä 1944”.
Vaikuttavan esityksen jälkeen
kierrettiin museo asiantuntevan oppaan
johdolla.
|
Matkalla
Panssarimuseoon poikettiin lounaalle
matkan varrella olevalle isolle
huoltoasemalle, sillä se oli nopein tapa
muonittaa lähes 70 hengen joukko.
Panssarimuseossa ryhmämme jakaantui
kahdelle oppaalle ja sai hyvin
perusteellisen selostuksen
panssarivoimiemme kaluston kehityksestä
ja varhaisimmista panssarien
sotatapahtumista talvisodassa.
Panssarimuseo on yksityisin voimin
ylläpidetty erittäin hyvä oman alansa
museo. Museon nykyinen taso ja laajuus
oli yllätys sellaisille, jotka olivat
käyneet siellä joskus vuosikymmeniä
sitten. Museolla nautittujen
lähtökahvien jälkeen bussit kuljettivat
joukot omien autojensa luokse
Panssariprikaatin alueelle ja junalla
kulkevat Hämeenlinnan asemalle. En
kuullut kenenkään katuvan matkalle
osallistumistaan vaikka
pitkämatkaisimmat osallistujat tulivat
Skånesta, Kuusamosta, Ylivieskasta ja
Polvijärveltä asti.
|
-Jussi
Pietilä- |
|