Kuluneen vuoden aikana maailmalla
tapahtui paljon. Meillä oli Ebola, ISIS
ja Venäjä.
Presidentti Niinistön hyvässä
uudenvuoden puheessa korostetuin aihe
oli Ukraina, koska sillä on välittömät
syy-yhteydet myös Suomen lähialueilla
tapahtuvaan turvallisuuskehitykseen.
Islamilaisen radikalismin nousu, ISIS ja
Ebola valottaa vähän eri puolia siitä,
mistä meidän on puhuttava kun on kysymys
Suomen turvallisuudesta. Sotilaallinen
turvallisuus on tärkeä komponentti ja
presidentti mainitsi Suomen olevan
sotilaallisesti liittoutumattoman, mutta
turvallisuusmielessä liittoutuneen EU:n
jäsenenä. Hän ankkuroi meidät tiiviisti
länteen, hän korosti NATO-yhteistyötä,
hän korosti Ruotsin kanssa tehtävää
puolustusyhteistyötä. Keskeiset
vakauttavat elementit Niinistö liitti
läntisiin puitteisiin. Hän käytti sanaa
”aktiivinen” vakauspolitiikka.
1960-luvulla nootti- ja Kuuban kriisien
jälkeen Suomessa ruvettiin
ulkopolitiikka-sanan edessä käyttämään
sanaa ”aktiivinen”. Suomen ei enää
tarvinnut näytellä kuollutta. Haimme
liikkumatilaa ja tasapainotimme
asemaamme kartalla ja siihen viitattiin
tällä sanalla.
On myös passiivisia elementtejä. Ne ovat
organisaatioita ja instituutioita, joita
on luotu vuosikymmenien kuluessa –
ETYJ,
EU, eri vakauttavat tekijät,
YK-järjestelmä. Suomessa oli paljon
luottamusta siihen, että nämä
vakauttavat instrumentit, joita ei ole
luotu yhtä kriisiä varten, vaan
ehkäisemään kriisien syntymistä,
olisivat luotettavia. Luottamus niihin
on vähentynyt juuri Ukrainan tapahtumien
myötä. Suomi tarvitsee liikkuvampia,
aktiivisempia osia ”työkalupakkiinsa”
Niinistön ilmauksen mukaan.
”Sanomattakin on selvää, että Suomi voi
hakea NATO-jäsenyyttä” on tällainen
liikkuva asia ja Niinistö mainitsi myös
Venäjän tietävän sen. Tämä asia on
nostettu pöydälle, koska ilman sen
esille ottamista se ei olisi mikään
pelote. Presidentin uusi ”aktiivinen
vakauspolitiikka” on
Ukrainan
kriisin jälkimainingeissa kiteytys, joka
toi hyvin esille sen, että olemme
voineet uusia melko perinteistä
ulkopolitiikan sanastoamme.
Ulkopoliittinen keskustelu kävi
vilkkaana koko viime vuoden ja
tutkijalle on myönteinen asia, että
välitön keskustelumahdollisuus on
olemassa. Uskon, että Suomessa on
kuitenkin päästy siihen, että
sanomisiaan ei tarvitse pelätä – ei
Suomen turvallisuus tutkijoiden
sanomisista vaarannu, ne ajat ovat
ohitse ja turvallisuusuhat tulevat
muualta.
Alkanutkin vuosi tullee olemaan
tapahtumarikas, eikä kaikki tapahtumat
ole positiivisia. Ukrainan kriisi kytee
ja paljon muita asioita on maailmalla,
kuten juuri nähty terrori-isku
Pariisissa. Suomi ei ole eristyksissä ja
esim. Syyrian tapahtumista säteilee
erilaisia syy-yhteyksiä, joilta me emme
ole eristyksissä. Suomen valtio-alusta,
joka tarjoaa yhteiskunnalle erilaiset
mahdollisuudet, kuten yhä keskeisemmässä
asemassa olevat vakaat turvatut
tietoyhteydet, on yhä tiiviimmin kiinni
muussa maailmassa.
Yhteyksistä kun puhutaan, niin ne
Paasikiven ”tosiasioiden tunnustamiset”
pikkuisen muuttuu. Mitä ne faktat ovat,
jotka Suomen pitää tunnustaa? Usein
mainitaan 1300 kilometrin raja, mutta on
myös uusia ”rajoja” ja nämä yhteydet
ovat keskeisiä ja niiden turvaaminen
oleellista. Suomen pankkiyhteydet
menevät Euroopan-laajuisten
järjestelmien kautta ja jos jossakin
tapahtuu jotakin, niin palkanmaksu ja
kyky nostaa rahaa loppuvat. Suomalainen
yhteiskunta jäätyy melko nopeasti näistä
uusista yhteyksien geopolitiikkaan
liittyvistä sidonnaisuuksista johtuen.
Turvallisuuden sfäärit ovat paljon
laajemmat kuin ne aikaisemmin olivat ja
siitä ajattelin erityisesti puhua.
Tällä kartalla on esitetty ihmisten
keski-ikä eri puolilla Eurooppaa. Kartta
kuvastaa myös sitä, miten eri maiden
valtioalustat ovat kyenneet tukemaan
keskeistä onnellisuuden elementtiä, jos
pitkää ikää pidetään yhtenä onnellisen
elämän perustekijänä. Yleiskuva on se,
että länsimaiden moderni yhteiskunta
pystyy tukemaan tätä yhtä keskeistä
tapaa, millä me mittaamme onnellisuutta.
Sekään ei ole mikään absoluuttinen
näkemys. Mitä idemmäksi tässä mennään,
vaikka kyseessä on vain EU:n maita, iän
lyhenemistä osoittavan punaisen värin
määrä siirryttäessä Venäjää kohti
kuvastaa kuinka paljon ihmisten arkiseen
elämään vaikuttaa isot poliittiset
kontekstit. Entisen Neuvostoliiton alue
ei takaa ihmisille sitä samaa elämisen
perusehtoa ja edellytyksiä mitä läntisen
Euroopan sydänmaat takaa. Ne elämää
tukevat järjestelmät, mitä on synnytetty
myös Suomessa, on jotakin sellaista mikä
resonoi myös Niinistön puheen kanssa kun
hän sanoi, että me olemme kiinni
lännessä eikä meitä siitä irti saa.
Tässä on iso kuva, joka myös liittyy
siihen perusorientaatioon, mihin meidän
kannattaa ankkuroitua ja minkälaisista
malleista meidän kannattaa oppia. Tästä
on paljon kysymys myös Ukrainan
kriisissä. EU:n vetovoima hyvin
korruptoituneessa Ukrainassa on jotakin
sellaista mihin kannattaa liittyä.
Ihmisissä on hyvin syvällä ne mielikuvat
siitä läntisestä utopiasta, missä he
haluaisivat olla. Osittain ne eivät ole
vain utopioita, vaan oikeasti on
olemassa ne elementit, jotka takaavat
peruselämän edellytykset.
Korruptiomittareilla Ukraina on
äärikorruptoitunut maa.
Usein unohdetaan, että samoilla
mittareilla Venäjä on yhtä
korruptoitunut. Yhdessä
elinikäprognoosien demografisten
muutosten kanssa tämä maalaa myös
Venäjästä hyvin synkän kuvan.
Haurastuva, entisestään ongelmallistuva
maa, jossa modernisaatio on
epäonnistunut ja ihmisille pitää saada
jotain muuta ajateltavaa. Kansainvälisen
politiikan perinteiden mukaan ulkoiset
viholliset on temppu tehdä se. Ulkoisia
vihollisia Venäjällä on haettu ja
varmasti tullaan hakemaan myös jatkossa,
koska yhteiskunnan turvallisuuden
Venäläiselle valtioalustalle
rakentamisessa ei ole paljon hyvää
odotettavissa. Logiikka on vähän karmiva
kun ajattelemme myös Suomea. Huhujen
synnyttäminen ei ole meistä kiinni vaan
se on ison valtion dynamiikka, joka sitä
ajaa. Hiukan synkkiä näkymiä tulevalle
vuodelle.
Vanha Geopolitiikka on kuitenkin vain
yksi näkymä tähän maailmaan. Tässä on
geopoliittinen näkymä Euroopasta
vuodelta 1899. Maailma oli kävelemässä
kohti ensimmäistä maailmansotaa.
Eurooppalaiset suurvallat olivat
kilpailleet territorioista Afrikassa ja
Aasiassa ja maa rupesi loppumaan.
Tilanne alkoi kääntyä kohti sisäistä
kilpailua Euroopassa ja jännitteet
alkoivat nousta. Tämä kuva voisi esittää
nykypäivääkin. Venäjä on astelemassa
kohti Eurooppaa ja saksalainen hahmo on
vastassa. Maat ovat vahvasti
henkilöityneinä. Geopolitiikan yksi
aksiooma, 1919 muotoiltu ns.
mannerlaattateoria esittää, että se joka
hallitsee Euroopan ns. sydänmaita,
hallitsee koko maailmaa. Nuo sydänmaat
siihen aikaan käsitettiin olevan juuri
noita Ukrainan viljavia peltoja – ne
piti saada haltuun. Tästä Putinin
euro-aasianismikin nousee. Keskeisten
alueitten hallinta ja integroiminen
venäläiseen imperiumiin on valtaa.
Voidaan tietysti kysyä ovatko Ukraina ja
Krimi siinä mielessä enää ”sydänmaista”
kuin ne olivat 1919 kun McKinder tätä
oppia esitti, vai onko sydänmaat nyt
jossain muualla.
Geopolitiikassa on keskeinen elementti,
miten sotilaallinen valta jakaantuu
maailmassa. Puolustusmäärärahojen
jakaantuminen maailman mittakaavassa on
hyvin kuvaavaa tässä suhteessa. Jos
kysyn onko maailma vielä yksinapainen,
niin vastaus on aika selkeästi: kyllä se
on sitä ainakin sotilaallisen voiman
mielessä. Kiina on nousussa ja Venäjä
satsaa huomattavia resursseja
sotilaallisen valmiutensa nostamiseen.
Ne ovat vielä hyvin kaukana
Yhdysvaltojen tasosta. Kuvassa, jossa
pinta-alat on suhteutettu sotilaalliseen
voimaan, Venäjä on pieni liru arktisella
alueella verrattuna Yhdysvaltoihin.
Suomi tässä ei paljon näy. Alueellisesti
Venäjän nousu näkyy. Yhdysvallat ei ole
mihinkään häviämässä, mutta
alueellisesti se ei ehkä ole niin
tärkeässä roolissa kuin mitä se
aikaisemmin oli.
Kun puhutaan yhteyksistä, joissa
Suomikin on tärkeässä roolissa,
suomalainen keskeinen valtiostrategia
kylmän sodan loputtua ja jopa ennen sitä
oli Suomen integroiminen läntisiin
järjestelmiin. On rakennettu erilaista
infrastruktuuria ja huoltovarmuutta,
joka mahdollistaa meille kytkeytymisen
näihin keskinäisen riippuvuuden
karttoihin. Tämä kuva esittää väreillä
kuinka monta tuntia kestää matkustaa
lähimpään yli 50.000 asukkaan taajamaan.
Kun se suhteutetaan geopoliittiselle
kartalle, jossa Ukrainan viljavat
lakeudet oli maailmanvallan keskeinen
kiihoke, niin tässä yhteyksien
geopolitiikassa keskeinen asia, mitä
pitää tavoitella, on kytköksien määrä –
infrastruktuuria, lentokenttiä, satamia,
rautateitä. Missä on mahdollisuuksia
päästä paikasta toiseen.
Keskeinen strateginen asia on olla
kytkeytyneenä, mutta niin että ei ole
liiaksi riippuvainen näistä kytköksistä.
Erilaiset epäsymmetrisyydet on yksi
avain ymmärtää miten valta jakautuu.
Esim. meidän riippuvuus Venäjän
raaka-aineista Euroopassa – kuten
kaasusta on keskinäinen yhteys, mutta se
on riippuvuus, joka pumppaa valtaa
Venäjälle ja vähentää Unionin
valtaresursseja. Yhteyksien
geopolitiikassa on vähän erilaiset
lainalaisuudet kuin vanhassa
geopolitiikassa. Tästä voisi käyttää
myös sanaa geoekonomia.
Finnairin reittikartta osoittaa minne
Suomesta pääsee, jos haluaa suoraan
lentää maailman keskuksiin. Helsinki on
mukavassa paikassa kun Länsi-Euroopasta
lennetään Itä-Aasian keskuksiin.
Joillakin mittareilla Suomi sijoittuu
hyvin tähän yhteyksien maailmaan. Suomen
syrjäisyys ei kaikilla tavoin pidä
paikkaansa. Olemmeko jonkinlainen keskus
vai pussinperä on keskeinen kysymys, kun
ajatellaan vallan jakaumaa ja myös
Suomen kansallista turvallisuutta. Yhä
enemmän Suomen kestävä ajattelu
1990-luvulla rupesi näkemään Suomen
osana verkostoja ja kytköksiä. Kartta
Euroopan junareiteistä, joissa nopeus on
yli 200 kilometriä tunnissa, on Suomelle
epäedullinen kun VR:n suurin nopeus on
190. Nämä reitit kuvastavat paljolti
myös valtaa. Mitä enemmän niitä on, sitä
sujuvampaan on liikenne ja sitä paremmat
edellytykset on busineksen tekemiselle
ja monille arkisen elämän asioille.
Tämä on myös arkisen turvallisuuden
keskeinen elementti. Keskiluokkainen
turvallisuuskäsite on muuttunut niistä
ajoista, kun oltiin ahdingon alla, yhä
enemmän siihen haurauteen ja
haavoittuvuuteen, joka liittyy näihin
yhteyksiin. Suomi on kytkeytynyt, mutta
nykyisillä Euroopan sydänmailla
Frankfurtin ja Lontoon alueilla
rakennetaan aika kiivaasti uusia
yhteyksiä. Muinainen Rooma ei niinkään
määritellyt ulkoisia rajojaan vaan ne
tieyhteydet, joiden varsille Rooman
sotilaallinen voima voi sijoittua.
Suomellekin esim. Itämeren yhteydet ovat
tavattoman tärkeät ja
turvallisuusresursseja pitää olla sen
tien turvaamiseksi. Jos niitä ei ole
omasta takaa, niitä pitää saada muualta.
Viime
päivinä Suomessa on väitelty
datayhteyksien valvonnasta. Suomen
yhdistää digitaaliseen maailmaan 11
merikaapelia ja ne kaikki menevät
Ruotsin kautta. Ruotsilla on lakiensa
perusteella mahdollisuus seurata
alueellaan kulkevaa tietoliikennettä,
joten Suomi on jo ulkoistanut
tietoliikenteensä valvonnan toiselle
valtiolle. Yksi kaapeli menee Venäjälle
ja hätkähdin kun luin, että 55 % Venäjän
globaaleista internet-yhteyksistä on
tuossa kaapelissa. Venäjällä on
melkoinen riippuvuus tässä suhteessa.
Kaasuriippuvuus on Euroopalle
epäedullinen, mutta datayhteyksien
riippuvuus puolestaan Venäjälle.
Datayhteysriippuvuus on yhä keskeisempi
myös Suomelle ja tämän vuoden aikana
siihen liittyvät asiat tulevat olemaan
vahvasti esillä
|
Kaaviokuva laivojen vanavedestä yhden
viikon aikana osoittaa Itämeren
liikennevirrat.
Jos suomalaisen valtioalusta pysyy
stabiilina, se pysyy näiden
merisuonistojen ansiosta. Suomen
turvallisuus ei ole Suomen rajojen
sisällä, vaan se on aika lailla rajojen
ulkopuolella. Siitä syystä tarvitaan
niitä turvallisuus- ja yhteistyömuotoja,
joista Niinistö puhui. Suomi tarvitsee
ne verkostot, joilla näitä valtimoita
voidaan pitää vakaina. Myös Venäjä on
aika paljon näiden yhteyksien varassa.
Suomen turvallisuuden kannalta tärkeitä
strategisia kohteita on Ahvenanmaan
edusta, Kaliningradin kohta ja Tanskan
salmet.
Maailmanlaajuisen meriliikenteen virrat,
joilla raaka-aineita viedään
Persianlahdelta ja Afrikasta Kiinaan ja
tuotteita maailman keskeisille
markkinoille, muodostaa valtavan
logistisen kytkösverkon. Se on kuin
pumppu, joka pumppaa varallisuutta
tiettyihin solmukohtiin. Mitä enemmän
Suomi on tähän verkostoon kytkeytyneenä,
sitä enemmän globaalia varallisuutta ja
tavallaan myös valtaresursseja Suomeen
tulee. Huolena tulevaisuuden kannalta
on, että Suomi ajautuu syrjään näistä
kytköksistä.
Vielä asiat ovat hyvin ja on aikaa
toteuttaa sitä strategiaa entistä
lujemmasta kytkeytymisestä läntisiin
järjestelmiin.
Kaavakuva dataliikenteen jakaantumisesta
maailmanlaajuisesti osoittaa Euroopan ja
Pohjois-Amerikan välisen dataliikenteen
suuren osuuden koko maailman
datavirrasta.
Tyynivaltameri on vielä selvästi
jäljessä. Tämä on uudenlainen vallan
kartta, joka täytyy ottaa huomioon
ajateltaessa maailmaa, sen toimivuutta
ja haavoittuvuuksia. Tästä näkyy, että
maailma on kuitenkin aika
länsikeskeinen.
Ideana
tässä esityksessä on osoittaa muitakin
vallan sfäärejä kuin se perinteinen
geopoliittinen valta ja myös katsoa
sitä, mitkä alueet stimuloivat, mikä on
kuin jättömaata ja mikä on keskiössä
olevaa maata tässä ajattelussa. Ukrainan
lakeudet olivat kiihottava tekijä
vanhassa geopoliittisessa ajattelussa
mutta mikä kiihottaa nykymaailmaa ja
ajattelua. Finanssimaailman keskukset
New York, Lontoo ja Aasian nousevat
finanssikeskukset Singapore ja Hong Kong
ovat tärkeitä rahavirtojen kannalta ja
ne määrittelee meidän kyvyn tulla
lainoitetuksi. Valtiotasollakin se
toimii näin ja valtion kytkeytyminen
niihin on oleellisen tärkeää.
Suomalainen pankkimaailma on yhä
vähemmän suomalaisten hallussa. Se ei
välttämättä ole huolestuttavaa, mutta se
on asia, jota pitää seurata. Helsingin
pörssikin on siirtynyt Tukholman lähelle
ja prosessori, joka käy läpi suomalaisia
kauppoja, on Tukholman lähellä. Sen
pitää olla mahdollisimman lähellä
keskuksia ja käytännössä kytkeytyneenä
joko Frankfurtiin tai Lontooseen.
Melkein sata prosenttia kaikista
transaktioista menee New Yorkin kautta.
Sieltä rahavirrat säteilee Lontoon
kautta muualle Eurooppaan. Suomikin on
yksi ”pallukka” tuossa Lontoon
maailmassa ja siellä on myös Venäjä.
Venäjä on täysin alisteisessa asemassa
näissä dollaritalouden
finanssivirroissa. Vähän ruuvia
kiristämällä voidaan ohjailla Venäjää.
Toisaalta sitä järjestelmää ei pidä
epävakauttaa, joten liian voimakkaat
Venäjäsanktiot voisivat aiheuttaa
ongelmia kokonaisjärjestelmän
stabiilisuudessa. Nämä finanssisanktiot
voidaan nähdä jonkinlaisina aseina.
Ukrainan kriisin alusta lähtien länsi on
sanonut, että tähän ei ole aseellista
ratkaisua vaan sitä on alettu etsiä
näistä uusista vallan sfääreistä. Näitä
finanssiaseita on sitten kehitetty
vaikuttamaan Venäjän johtoon,
haurastuttamaan niitä intressiryhmiä ja
pyrkien aiheuttamaan painetta Putinin
hallinnossa. Siinä on ehkä jossakin
määrin onnistuttukin, mutta mitä siitä
seuraa on vähän arvaamatonta. Jotakin
piti kuitenkin tehdä eikä aseita haettu
fyysisestä maailmasta vaan
finanssivirtamaailmasta. Putin pyrkii
vaikuttamaan siihen perinteiseen
geopoliittiseen karttaan Krimin
haltuunotolla. Krimin merkitys nykyisin
on mielestäni paljon vähäisempi kuin
mitä se oli 1899. Se Ukraina ei enää ole
kallisarvoinen Euroopan sydänmaa, vaan
haurastuva, vähäpätöinen yhteyksiä
vailla oleva maailma ja ne yhteydet on
muualla. Suomessa niitä on ja läntisen
Euroopan keskuksissa niitä on
tavattomasti kuten innovaatiokeskuksia,
yliopistot, kasvavat lentokentät.
Patenttien jakautumaa maailmassa
tarkasteltaessa juuri nämä isot
keskukset korostuvat. Suomen asemaa
ajateltaessa voidaan miettiä millaisia
intressejä Venäjältä Suomeen voi
kohdistua. Ne varmaan liittyvät pääsyyn
erilaisiin vallan sfääreihin. Suomi on
tavattoman hyvin kytkeytyneenä ja sen
takia Suomi on Venäjälle tärkeä. Suomen
avulla ja Suomea painostamalla voidaan
Venäjällä saada aikaan lisäarvoa. Tässä
en ajattele että paine olisi
lähtökohtaisesti sotilaallista vaan
poliittista – poliittisia ja
taloudellisia operaatioita Suomen
suhteen. Niissä on nykymaailmassa paljon
muutakin liossa kuin raha, niissä on
paljon valtaa.
Jos palataan vielä lopuksi presidentin
uudenvuoden puheeseen, niin se kiinni
oleminen on keskeisin asia. Suomi on
hitsattu monella tasolla läntisiin
järjestelmiin ja yhä enemmän meidän
pitää asemaamme siihen suuntaan viedä.
Moni voisi kysyä että mitenkäs se
NATO-asia? UM:n virkamiehet laativat
selvityksen, jonka mukaan liittyminen
selkeyttäisi asemaamme. Näissä oloissa
se on hankala toteuttaa. Siinä on
sisäisiä pidäkkeitä
kansanäänestyksineen. Siinä on myös
ulkoisia pidäkkeitä – nämä Venäjän
mahdolliset vastatoimet. Kokonaisuutena
arvioiden vaikka urakka olisi
vaivalloinen, se omasta näkökulmasta
saattaisi olla sen arvoinen. Sen hetki
eli ajoitus on tärkeä. Voin kuvitella,
että presidentin kansliassa asiaa
mietitään mikä on oikea hetki ja onko
sitä milloinkaan. Se olisi
johdonmukainen tähän isoon valtiolliseen
strategiaan ja toisi yhden puuttuvan
palan. Suomen turvallisuus on
globaalilla tasolla kiinni läntisissä
järjestelmissä ja me tarvitsemme sieltä
niitä yhteistyötahoja, jotka oikeasti
pystyvät jotain tähän isoon
järjestelmään tuottamaan. Syy minkä
takia Suomeakin kannattaa tässä tukea on
se, että nämä valtiot ovat itse
linkittyneet tähän järjestelmään. Se on
keskinäisen riippuvuuden maailma. Myös
Yhdysvaltojen asema on kiinni tässä
samassa järjestelmässä, johonka Suomikin
yhä enemmän integroituu. Läntisen
maailman eri maiden turvallisuus ja
vakaus on yhä enemmän linkittyneenä
tähän ja sitä kautta se keskinäinen
yhteistyö on melko varmaa. Valtiot ovat
ikään kuin pakotetut siihen.
Hitsaussaumat ovat niin tiiviit, että
irtautuminen on melko lailla mahdotonta.
Koko järjestelmän keskeisinä toimijoina
ei ole enää pelkästään valtioita vaan
siinä on suuria yrityksiä,
keskuspankkeja, suuria pankkeja ja
sijoittajia, kansalaisia ja kuluttajia.
Tämän järjestelmän toimivuudessa on
paljon liossa.
Monimutkainen se on ja siinä on
keskeisiä huoltovarmuusongelmia ja
siihen tarvitaan tietenkin kaikkien
osallistumista.
-Jussi Pietilä-
|